bloomer

Direktlänk till inlägg 21 april 2013

Japansk drapering

Av bloomer - 21 april 2013 15:49

TIllbaka till mina japanska syböcker! Problemet med dem är att man aldrig vet vilken storlek man ska välja. Som för denna draperad topp, tog S/M och känns lite tajt runt magen. Den passar egentligen men jag är bekvämare med något som inte klistrar sig på kroppen..... 

Modellen kommer från japanska boken Drape Drape 2. Några fina modeller i denna bok, bl a en kjol och en klänning som jag kommer att sy (alla med drapering). Krävs lite mer tyg än vanligt men annars lätta att sy. 


Så här ser omslaget ut och till hö är de modeller som finns i boken!


De retour vers mes livres de couture japonais! Toujours difficile de savoir la taille ā choisir... Comme pour ce top. J'ai choisi la taille s/M mais je le trouve un peu serré au niveau du ventre.... En fait c'est la bonne taille mais je n'aime pas trop les vętements qui collent au corps (en tout cas pas aprčs l'hiver;-)) Mais bon, il est trés facile ā coudre, vraiment. Trois coutures + l'encolure, les plis des manches et du bas et c'est fini!!!

Le modčle vient du célčbre livre Drape Drape 2 (303 pour les JPA). 

 

Voilā la couverture du livre et ā droite les modčles 

 


                                                               


Min version  


               





 
 
marie

marie

21 april 2013 18:36

Vad snygg den blev!

http://askstromdesign.blogspot.se

 
Camilla

Camilla

21 april 2013 23:44

Jag är himla sugen på de böckerna men jag är lite feg i att våga köpa dem.

http://camillaassyverkstad.blogspot.se

bloomer

22 april 2013 11:23

De finns på adlibris på engelska men allt är ritat så språket är inte viktigt. De är mycket väl gjorda, förklaringarna är tydliga.
Det enda är det där med storlekar och att japanska kvinnor är inte byggda som vi!!! Tycker att det är ofta problem med att det blir för tajt i ärmarna (bättre att ta storlek över när det gäller själva ärmarna) och plaggen är ofta jättevida men det kan man fixa genom att sy in sidorna (men detta är vad jag tycker, man är byggd olika!!).
Jag tycker att du skall köpa en bok och prova. Det finns också en jättebra webbsida: japancouture.canalblog.com där folk visar vad de har sytt efter böckerna.
Lycka till!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bloomer - 9 april 2018 10:49

Ja, det blev en sjal till..... Men varför så många sjalar? För jag älskar att sticka sjalar! Man kan leka med färger, former, storlekar och sjalar är praktiska, såväl på vintern som på sommarkvällar. Och det kan bli en fin present också! Denna gån...

Av bloomer - 14 mars 2018 08:49

Det blev en Cosmic girl till. Jag älska den här modellen. Finns att köpa på Ravelry (se mitt förra inlägg för länk till Ravelry). Jag har använt handfärgat merinogarn från Fruvalborg. Den blev helt annorlunda från min förra som var brun och rosa. Ja...

Av bloomer - 1 mars 2018 23:48

Ett underbart sjalmönster, Cosmic girl. Du är ett betalmönster på Ravelry som är värde varenda krona tyckerjag. Kommer att bli många framöver. Du hittar mönstret här: https://www.ravelry.com/patterns/library/cosmic-girl Jag har använt ett otroligt v...

Av bloomer - 18 februari 2018 21:32

Mönstret kommer från Vintageinmyheart.com. Feel good dress. Enkel klänning med fickor (sydde inga). Valde ärmar som slutar strax efter armbågen. Blommigt jerseytyg. ...

Av bloomer - 18 september 2017 20:40

Äntligen har jag börjat förstå mig på att sticka! Lite i alla fall, på nybörjarnivå. Först ut en sjal med lite spets och förkortade varv. Sjalen heter Abyssal och finns på ravelry. Mönstret hittar ni här på engelska och franska: http://www.ravelry....

Presentation


Vad roligt att du hittade hit! Här kan du se det jag syr, virkat och stickar. Hoppas du får lite inspiration! Lämna gärna en kommentar!

Bienvenue sur mon blog! Je vous présente mes petites coutures et tricots. N'hésitez pas ā laisser un commentaire!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards